همه ما دوست داریم حق با ما باشه اما این همیشه ممکن نیس.

 

مدیران و رهبران اشتباه می کنن و اشتباهاتی در این سطح، معمولا هزینه بالایی در بر دارن و حتی در بعضی موارد به فاجعه منجر می شن. بر مبنای تصمیماتی که مدیران می گیرن، اعتبارها به وجود بین و از بین می رن، پولایی به دست بین و از دست می رن و موفقیتا و خطراتی به وجود بین. اما هر چقدر مدیران قدرت سازمانی بیشتری داشته باشن، کمتر احتمال داره کارکنان اشتباهات مدیران رو به اونا یادآور شن، به هر حال اونا رئیس هستن!

پول-نام-تصویر

همین موضوع، اهمیت تذکر دادن به رئیس تون رو وقتی انجام دهنده اشتباه شده، افزایش می ده. اما حتی فکر کردن به این کار، جسورترین افراد رو هم ناراحت می کنه. رئیس شما شاید همون فردیه که شما رو استخدام کرده و چکای حقوق تون رو امضا می کنه. اون در زنجیره قدرت یک سطح بالاتر از شما قرار داره و شاید دوست نداره یکی از «زیردستانش» اونو نصیحت کنه یا نشون بده از اون باهوش تره. پس، حاضرید این خطر رو قبول کنین و اشتباهش رو بهش گوشزد کنین؟ یا اینکه ترجیح میدید سرتون به کار خودتون باشه و شرکت رو با مشکلات احتمالی که با اون روبرو می شه به حال خود آزاد کنین.

اگه سلامت سازمان تون و درست کاری خودتون واسه تون مهم باشه، باید بتونین بر ترس خود پیروز شده و حرف بزنین. ممکنه به نظر غیر طبیعی و خطرناک برسه و شاید حتی بر خلاف فرهنگ شرکت تون باشه، اما اگه با ادب و مهارت این کار رو انجام بدین، بدون اینکه باعث ناراحتی رئیس تون شید، می تونین بهش کمک کنین تا همه چیز رو درست کنه.

این مقاله به نکات مهمی اشاره می کنه که وقتی مجبور هستین اشتباه رئیس تون رو بهش گوشزد کنین، مفید هستن.

به چه دلیل گوشزدکردن خطاها مهمه؟

اگه جرئت داشته باشین و رئیس تون رو از اشتباهش آگاه کنین، می تونین از فاجعه ای جلوگیری کنین، آبرویی رو بخرین یا از شغلی محافظت کنین. این کار باعث می شه کارمند مهم تری باشین. حرف زدن درباره اشتباهات رئیس ممکنه شما رو ناراحت کنه، اما انجام اون مهمه، چون قدرتی که زیر سؤال نرود ممکنه به فاجعه ای منجر شه.

مثلا در صنعت هوانوردی، امنیت به رابطه خوب درون کابین خلبان بستگی داره. مهندسین پرواز باید بتونن اشتباهات خلبان رو به موقع به آگاهی اون برسانند و خلبان هم باید به اونا که زیر دست اون کار می کنن گوش بده.

وقتی محققان به این نتیجه رسیدن که مجموعه مراتب ثابت شده، اجازه نمی ده این موضوع اتفاق بیفته، صنعت هوانوردی روال خود رو تغییر داد. این صعنت کسائی که در رده های پایین تر کار می کردن رو تشویق کرد تا مقامات ارشد خود رو زیر سؤال ببرن و از خدمه خواست تا بعد از پرواز گزارشاتی تهیه کنن و درباره اعمال درست و اشتباه و اینکه چه جوری می شه کارا رو بهتر انجام داد بحث کنن. بعد از گذشت بیست سال از این، تعداد خطاهای انسانی ۵۰ درصد کم شد و بیشتر خلبانان حالا دیگر مخالف وجود مجموعه مراتب در کابین هستن و تمایل دارن با همکاران شون رابطه بازتر و مؤثرتری داشته باشن.

از طرف دیگر، مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام گرفت نشون می ده ۴۴۰ هزار آمریکایی هر ساله بر اثر خطاهای پزشکی که پرهیز پذیر هستن، مثل تجویز داروی اشتباه یا انجام عمل جراحی در قسمت اشتباهی از بدن، جون خود رو از دست میدن. تعدادی از این نتایج فاجعه بار به خاطر این رخ میدن که خطاهای اتاق عمل مثل خطاهای کابین خلبان خوب کنترل و مدیریت نمی شن.

پرستاران معمولا اعتراضی به جراحان نمی کنن و جراحان هم معمولا به حرف کارشناسان بی هوشی گوش نمی دن. بیشتر کسی جرئت نزدیک شدن به رؤسا رو نداره و همکاران رده پایین معمولا از ترس دوری یا تنبیه شدن، نگرانیای خود رو بروز نمی دن.

اما وقتی شما درباره اشتباه رئیس تون حرفی نمی زنید خودتون هم بخشی از مشکل میشید و پس شمام در عواقبی که اون اشتباه به وجود میاره سهیم هستین.

۸ راهنمایی واسه بیان نگرانی هاتون

نمیشه خیلی راحت پیش بینی کرد وقتی اشتباه رئیس تون رو بهش یادآوری می کنین، واکنش اون چه هستش. ممکنه واسه بعضی از مدیران این نشونه نافرمانی باشه، اما بعضی از مدیران واسه نظرات کارمندان احترام قائل می شن و از اینکه به رقابت کشیده شن، ترس ای ندارن. حتی بعضی از مدیران از شما توقع دارن این کار رو انجام بدین.

نکته مهم اینه که باید این کار رو به روش درستی انجام بدین تا باعث ناراحتی مدیرتون نشه، به هر حال هیچکی دوست نداره بهش بگن اشتباه می کنه. اگه این کار رو درست انجام بدین، موقعیت حرفه ای خود رو هم تقویت می کنین. فقط ۸ راهنمایی ای رو که در زیر اشاره می کنیم به خاطر بسپارید:

نکته:

این مقاله با این پیش فرض نوشته شده که رئیس شما فردی پذیرا و منطقیه. اگه تجربه به شما ثابت کرده که انتقاد و بازخورد در شرکت باعث تنبیه انضباطی می شه بهتره در انجام این کار بیشتر دقت کنین.

۱. وظایف خود رو خوب انجام بدین

قبل اینکه اقدامی صورت بدین مطمئن شید که اشتباهی از طرف رئیس تون اتفاق افتاده. به یاد داشته باشین که اون بیشتر از شما به منابع اطلاعاتی دسترسی داد و احتمال اینکه حق با اون باشه بیشتره. چند بار مسئله ای که قصد مطرح کردنش رو دارین چک کنین، چون مطرح کردن موضوعی به اشتباه، شک نداشته باشین به اعتبار شما آسیب میزنه.

، باید کمه کم یک راه حل واسه ارائه دادن آماده داشته باشین. سعی کنین پیشنهادتان رو با داده ها و حتی اطلاعاتی که رئیس تون اونا رو در اختیار نداره همراه کنین. حتی اگه راه حلِ پیشنهادی شما به اجرا درنیاید، پیشنهاد اون، خلاقیت و ابتکار شما رو نشون می ده و اعتبارتان رو افزایش می ده و به شما کمک می کنه تمرکز مکالمه رو از اشتباه رئیس تون ورداشته و بر راه حل بذارین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری به کودک خجالتی مون کمک کنیم؟ 

خلاقیت-خلاقانه

۲. انگیزه هاتون رو بررسی کنین

قبل اینکه در اتاق رئیس تون رو بزنین، به این فکر کنین که مطرح کردن این موضوع ارزشش رو داره یا نه. اگه موضوعِ مربوطه اهمیت زیادی نداره بهتره اونو از یاد ببرین، وگرنه ممکنه به نظر برسه شما فردی هستین که همیشه از همه چیز شکایت داره. اینطوری دخالتاتون در مسائل آینده هم مؤثرتر هستش.

به این فکر کنین که فقط واسه ایراد گرفتن و یا مخالفت کردن با بقیه می خواید اشتباه رئیس رو مطرح کنین یا واقعا واسه این کار دلیل منطقی دارین. اگه دلیل خوبی نداشته باشین، شرایط رو از چیزی که هست بدتر می کنین. اما اگه دلیل مهمی واسه نگرانی هست یا اگه اعتبار و آبروی رئیس تون در خطره، شاید از اینکه این موضوع رو یادآوری کردین از شما تشکر هم می کنن.

۳. زمان درستی رو انتخاب کنین

انتخاب لحظه مناسب واسه مطرح کردن موضوع با رئیس تون خیلی خیلی مهمه. انتظار نداشته باشین که با فهرستی از مشکلات وارد اتاق رئیس بشین و مورد استقبال قرار بگیرین، یا اینکه موضوع رو در جلسه ی تیمی مطرح کنین و رئیس از شما تشکر کنه. بهترین زمان واسه صحبت کردن در مورد مسائل سخت وقتیه که خود رئیس تون اونو انتخاب کنه.

با این حال، اگه با مشکلی فوری و لازم روبه رو شدید صبر نکنین، ممکنه چاره ای به جز مطرح کردن موضوع در ملاء عام نداشته باشین. اما به یاد داشته باشین که در هر حال این رئیس تونه که تصمیم میگیره موضوع مورد بررسی قرار بگیره یا نه.

۴. با احترام و تواضع برخورد کنین

هر وقت امکان داشت، با رئیس تون خصوصی صحبت کنین تا احتیاجی نباشه موضوع رو در ملاء عام مطرح کرده و رئیس تون رو در مقابل بقیه خجالت زده کنین. اگه موضوع فوریه و نمی تونین منتظر ملاقات خصوصی شید، موضوع رو با احترام و طوری پیش بکشین که موقعیت و قدرت ریاست اونو زیر سؤال جنگ. اگه اون روی شما رو زمین انداخت، چیزی نگید و بعد دوباره موضوع رو پشت دره های بسته پیش بکشین.

اول مؤدبانه اجازه بگیرین که درباره موضوع مهمی بحث کنین. این به رئیس تون فرصت می ده خودشو آماده کرده و از شما بخواد بحث رو ادامه بدین. اگه همه چیز خوب پیش برود، مؤدبانه ادامه بدین. رفتار بالغانه، همدلی و تواضع موقعیت رو آسون تر می کنه، تعصب و کوتاه فکری و رفتاری که باعث شه عاقل تر از رئیس تون به نظر برسین، باعث می شه مثل بادکنکی که بادش خالی می شه به زمین بیفتید.

فراموش نکنین حتی اگه اشتباه رئیس تون خود بر شما اثر بزاره، حرفه ای عمل کرده و بر کار خود تمرکز کنین. اصلا نباید این طور به نظر برسه که اهداف شخصی تون رو به اهداف شرکت ترجیح میدید. واسه همین بهتره بر اهداف شرکت و تیم تون متمرکز شید.

۵. مراقب زبون تون باشین

مراقب استفاده از کلماتی مثل «اشتباه» و «نادرست» یا «من این رو قبلا گفته بودم» باشین. تُن و لحن حرف زدنی که سرزنش و سرزنش در اون باشه، این حس رو به شنونده می ده که شما قصد پایین کشیدن اونو دارین. اگه رئیس تون فکر کنه که شما قصد توهین بهش رو دارین، خودشو کنار می کشه و یا در بدترین حالت قصد انتقام گیری پیدا می کنه.

پس، مؤدب و با تدبیر عمل کنین. از لحنی استفاده کنین که احساسات در اون کمتر باشه و بیشتر حسی از همکاری رو تداعی کنه و بحث رو به سمتی هدایت کنین که به رسیدن به راه حل منجر شه، نه جر و بحث با رئیس تون. کاری کنین اون بدون ایجاد ناراحتی، عقاید شما رو قبول کنه.

۶. نگرانیای خود رو با احتیاط بگید

اگه حس می کنین اشتباه رئیس تون نتیجه های قانونی، سلامتی و امنیتی داره، پس بیان نگرانیا از طرف شما منطقیه. بخش منابع انسانی شرکت معمولا جای مناسبی واسه اینه که نگرانیای خود رو قبل اینکه اونا رو با رئیس در بین بذارین، امتحان کنین. این بار هم پیشنهاد می کنیم که از لحن مناسب و آروم استفاده کرده و خودتون رو کنترل کنین.

اگه اقدامات رئیس تون واقعا جدی و حتی غیر قانونیه، حتما باید نگرانی هاتون رو به شکل کتبی مطرح کنین. شاید بخواهید اقدامات محکم تری انجام بدین اما مراقب باشین، چون برملاسازی هم به نوبه ی خود ممکنه عواقبی به دنبال داشته باشه.

۷. به اشتباه تون اعتراف کنین

ممکنه در جایی فهمیده باشین که این شما بودین که انجام دهنده اشتباه شدید. واکنش تون به تذکری که به شما داده می شه به همون اندازه که طرز رفتارتون با رئیس مهمه، مهمه. تذکری که به شما داده می شه رو با خوش رویی قبول کنین و اگه موقعیت مناسبه عذرخواهی کنین، وگرنه رابطه تون با رئیس تون خیلی به خطر میفته.

۸. از یاد ببرین

بعضی وقتا مجبور هستین قبول کنین که رئیس تون به اشتباهش ادامه میده. شاید شما نتونستید اونو خوب قانع کنین. به هر حال، اگه فهمیدین که قصد نداره پیشنهاد ی شما رو قبول کنه، زیاد اصرار نکنین و موضوع رو بار دیگر پیش نکشید.

در بعضی مواقع بهتره به شکل کتبی نگرانی خود رو جایی یادداشت کنین تا در صورتی که در آینده تحقیقات و بررسیایی در اون زمینه انجام شد، مقصر و گناهکار شناخته نشید.

دسته‌ها: آموزشی