کودکان ما بین کار در مدرسه، تکلیف خونه، تستای استاندارد، اضطراب امتحان و فعالیتای بعد از مدرسه و بعضی وقتا هم اذیت و آزار همکلاسیا گرفتار شدن. واقعا طبق نظرسنجی گذشته آژانس رسانه ای NPR، بیشتر از یک سوم والدین میگن فرزندان شون تحت استرس فوق العاده زیادِ مدرسه قرار دارن. اما چه جوری می تونیم به کاهش استرس کودکان در مدرسه کمک کنیم؟ واسه حل این مسئله چه کاری از دست تون برمیاد؟ در این مقاله، جواب این سوالا رو پیدا می کنین.

 

واسه آشنایی با خلاصه ای از نوشته می تونین ویدیو زیر رو ببینین.

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نیس.

کودک تون دچار استرسه؟

طبق گفته دکتر ادل کدیوکس (Adelle Cadieux) روان شناس کودک در بیمارستان کودکان هلن دی ووس در میشیگان، کودکانی که استرس دارن، تغییراتی در حالت و رفتارشون رخ می ده.

اگه بچه شمام استرس مدرسه داشته باشه، شاید کج ایجاد میشه، همیشه گریه می کنن، از فعالیتا انصراف می کنه، بلاتکلیف هستش و در مورد خودش بدگویی می کنن. ممکنه از سردرد و دل درد شکایت کنه و یا تغییراتی در خواب و اشتهایش مشاهده شه. کودکانی که استرس دارن، با آماده شدن واسه مدرسه هم مشکل دارن و حتی ممکنه از رفتن به مدرسه پرهیز کنن.

اگه بچه شما با استرس مدرسه دست و پنجه نرم می کنه، اینا ۱۰ روشی هستن که می تونین اونو در این رویارویی کمک کنین:

۱. شرایط رو آروم کنین

لوری لایت (Lori Lite) نویسنده ی کتاب کودکان بدون استرس: راهنمای والدین واسه کمک به ایجاد اعتماد به نفس و مدیریت استرس و کاهش اضطراب در کودکان می گه: «کودکی که همیشه عجله داره، هیچوقت بچه آرامی نمیشه.» صبحای پرهرج ومرج، این پریشونی رو واسه تموم روز اثبات می کنن؛ پس زمان کافی اختصاص بدین و مطمئن شید که هر چیزی که کودکان تون احتیاج دارن، آمادهه.

کودکی-نام-تصویر

۲. از اون بخواهید بیشتر بخوابه

کودکانی که خواب کافی دارن، به احتمال زیاد خُلق بهتری هم دارن و بهتر از بقیه می تونن از پس استرس مدرسه بربیایند.

۳. با اون حرف بزنین

اگه دودلی دارین که کودک تون استرس داره یا اینکه در مدرسه مورد اذیت و آزار کودکان دیگر قرار میگیره، سر حرف رو با سوال کردن از روزی که کذرونده و اتفاقاتی که افتاده، باز کنین. می تونین به طور غیرمستقیم بهش کمک کنین که خودش راه حلی واسه مشکلاتش پیدا کنه؛ این راه حل به ویژه واسه کودکان بزرگ تری مناسبه که دوست ندارن مستقیما به اونا بگید باید چه کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری به شکل طبیعی از شر میگرن خلاص شیم 

۴. تمرین آروم سازی کنین

تنفس عمیق و آروم سازی پیشرونده ی عضلانی و تفکر مثبت، روشای اثبات شده ای واسه کاهش استرس ان که واسه کودکان هم موثر هستن. لایت می گه نوشتن جملات مثبت روزانه که کودک تون بتونه هر روز صبح از درون یک کاسه برداره هم می تونه مفید باشه.

۵. کارای اضافه رو حذف کنین

لایت می گه «ما کلا به این باور رسیده ایم که پرمشغله برابره با خوشحال». اون اضافه می کنه که مشغول نگه داشتن، روش غیرسالمی واسه مقابله با رقابتای زندگیه و بدیش اینه این فلسفه به کودکان ما هم منتقل شده. فعالیتای پس از مدرسه ی بیشتر از اندازه، یعنی زمان کمتری واسه حضور در خونه؛ پس کمی از فعالیتای پس از مدرسه رو حذف کنین و از زمان شام واسه کاهش استرس و رابطه بیشتر خانوادگی بهره ببرین.

۶. رابطه برقرار کنین

کدیوکس می گه با مسئولین مدرسه و والدین دیگر درباره مشاهدات شون از کودک تون صحبت کنین تا فهمیده باشین چیجوری با مدرسه کنار میاد.

۷. سرمشقی واسه «راه حلای روبرو شدن با موقعیت » باشین

کدیوکس می گه اگه خودتون نتونین از پس استرس تون بربیایید، بچتون هم هیچوقت این کار رو نخواد یاد گرفت. پس دفعه ی بعدی که روز سختی در محل کار داشتین، خوبه به بچتون بگید که به چه دلیل ناراحت هستین، اما چیزی بگید که بینش و قدرت روبرو شدن نسبت به این وضعیت رو به کودک منتقل کنه.

۸. بدگویی نکنین

حتی اگه با معلما یا نوع تکالیفی که به کودک داده می شه مخالف هستین، هیچوقت جلوی بچتون، درباره اونا بدگویی نکنین؛ چون که این کار، در اون ترس ایجاد می کنه. لایت می گه: «کودک همین حالا هم استرس داره، پس شما باید آب روی آتیش باشین نه اینکه در آتیش بدمید.» همیشه مثبت باشین و به جای بدگویی، جلسه ای با معلم ترتیب بدین.

۹. استفاده از فناوری رو محدود کنین

کودکان بیشتر از هفت ساعت در روز از فناوری استفاده می کنن که این می تونه استرس رو زیاد کنه. پس زمان استفاده ی بچتون از وسایل فناوری رو محدود کرده و زمان بیشتری رو صرف فعالیتای خانوادگی کنین.

۱۰. کمک بگیرین

اگه استرس مدرسه روی تواناییا و کارکرد بچتون اثر گذاشته، حتما با مشاوری که بتونه به کودک تون در مقابله با اون کمک کنه، مشورت کنین.

منبع : foxnews.com

دسته‌ها: آموزشی