کمال گرایی مجوعه ای از افکار همراه با خودخوریه و شما رو مجبور می کنه بخواهید به اهدافی برسین که از نظر عملی غیرواقع گرایانه هستن، بلاهای زیادی سر شما میارن و زندگی شما رو سخت می کنن:

  • لذت رو از شما میگیره.
  • اعتمادبه نفس تون رو میگیره.
  • توانایی شما واسه انجام کارا رو میگیره.
  • اشتیاق شما رو میگیره.
  • توانایی رشد شما رو میگیره.

 

اگه شمام مثل خیلیای دیگر، تمایلات کمال گرایانه دارین، این چند نکته رو واسه شکست دادن کمال گرایی به کار ببندید:

۱. کمال گرایی رو تشخیص بدین

بیشتر مردم حتی تشخیص نمی دن که کمال گرا هستن. ممکنه به خودشون بگن فقط استانداردهایشان بالاست و واسه رسیدن به بهترینا سعی می کنن، اما رسیدن به بهترینا با کمال گرایی فرق داره. واسه اینکه بدونین کمال گرا هستین یا نه، به این سوالات جواب بدین:

– واسه رسیدن به استاندارهایتان دچار مشکل هستین؟

– ترس وحشتناکی از شکست خوردن دارین؟

شکست-خوردن

– فکر می کنین که اشتباهات مثل میدون مین هستن؟

– به خاطر حساسیت زیاد روی کار، آخرین مهلت تحویل کار رو از دست میدید؟

– مردم به شما میگن انتظارات غیرواقعی دارین؟

– اعتمادبه نفس تون به دستاوردهای شما وابسته؟

اگه جواب تون به هرکدام از این سوالات مثبته، ممکنه در حال دست و پنجه نرم کردن با کمال گرایی باشین و باید اونو جدی بگیرین.

۲. یاد بگیرین چه جوری انتقادپذیر باشین

هیچکی دوست نداره مورد انتقاد واقع شه. اما بعضی از مردم انتقادپذیرند، یعنی:

– اونا واسه اینکه کی انتقاد می کنه ارزش قائل هستن و این سوال براشون پیش میاد که به چه دلیل اون شخص انتقاد می کنه.

– هرچیزی که واسه بهبودشان مفیده، تشخیص میدن و به کار می گیرن.

– انتقاداتی رو که مفید نیستن، خیلی راحت دور می ریزند.

بقیه ی مردم انتقادناپذیرها هستن، یعنی:

– احساس می کنن هر انتقادی، بدون توجه به اینکه از طرف چه کسیه، حمله به شخصیت و نظر دادن در مورد ارزش فردی اون هاست.

شخصیت

– به جای اینکه سعی کنن از انتقادها چیزی یاد بگیرن، فقط به خاطر اینکه از اونا انتقاد شده احساس بدی دارن.

– تو ذهن شون بارها به انتقاد جواب میدن.

کمال گرایان در دسته دوم جا دارن: انتقاد اونا رو نابود می کنه. پس واسه اینکه از انتقاد فرار کنن، همیشه بیشتر و بالاتر از انتظارات ظاهر می شن. فکرشون اینه که اونقدر دقیق باشن که جایی واسه انتقاد باقی نمونه.

اما میدونید که! هر چقدر هم سعی کنین کارتون رو بدون مشکل انجام بدین، مردم همیشه راهی واسه مخالفت، انتقاد و اشاره به نکاتی واسه بهبود کار شما پیدا می کنن. پس، به جای اینکه سعی کنین به هر قیمتی از انتقاد فرار کنین، فکر نمی کنین اگه انتقادپذیر باشین راحت تره؟

۳. فرق بین سعی زیاد و کمال گرایی رو بدونین

این که می خواید خودتون رو بهتر کنین – چه بخواهید وزن کم کنین، چه بخواهید سرعت دویدن تون رو زیاد کنین، چه بخواهید کتابای بیشتری بخونین یا سخنرانی عمومی بهتری داشته باشین- خیلی خوبه. اما سعی زیادِ سالم با کمال گرایی متفاوته.

برن برون، محقق و نویسنده ی آمریکایی سعی سالم رو به عنوان تلاشی واسه رسیدن به بهترینا تعریف می کنه. یعنی، از خودتون راضی هستین و میدونید که می تونین بهتر بشین.

از طرف دیگر، کمال گرایی از احساسی میاد که می گه که هیچی به اندازه کافی خوب نیس. کمال گراها فکر می کنن اگه به استاندارد X یا Y برسن، آخرش می تونن حس خوبی به خودشون داشته باشن.

به بیان دیگر، سعی سالم یعنی واسه خودتون ارزش قائل شید و سعی کنین از همه پتانسیل هاتون استفاده کنین. کمال گرایی یعنی به خودتون بگید که واسه به اندازه کافی خوب بودن باید به چیز خاصی برسین، و با این حرف به خودتون بی احترامی می کنین.

۴. اهداف واقع گرایانه داشته باشین

کمال گراها اهدافی انتخاب می کنن که رسیدن بهش اصلا ممکن نیس. بعد از چند ماه عصبانی و مستاصل می شن چون هرچه سعی می کنن، هدف شون هنوز خارج از دسترسه. راه حل اینه که اهداف واقعی مشخص کنین.

اهداف واقعی هم در دسترس نیستن و واسه رسیدن به اونا باید کمی سعی کنین، اما احتمال رسیدن دارن. وقتی که به یک هدف واقعی رسیدید، یک هدف واقعیِ کمی سخت تر انتخاب کنین. همین طور پیش برید و خیلی زود می بینین که چقدر پیشرفت کردین.

۵. «لازما» و «نه چندون لازما» رو تشخیص بدین

فرض کنین دنبال خونه می گردین. اولین کاری که باید بکنین اینه که ویژگیای «لازم» رو مشخص کنین. مثلا بگید:

– سه اتاق خواب و دو سرویس بهداشتی

– آشپزخانه ی بزرگ

– محله ی آروم

– ناحیه مناسب از نظر مدرسه

– نورگیر

حالا ویژگیای «نه چندون لازم» رو مشخص کنین. مثلا:

– شومینه

– استخر شنا

– حیاط

حالا دو گزینه دارین. یا می تونین دنبال خونه ای باشین که فقط ویژگیای لازم رو داشته باشه، یا دنبال خونه ای بگردید که هم «لازما» رو داشته باشه هم «نه چندون لازما». حاضرید هزینه بیشتری بدین- هم از نظر وقت و هم قیمت- تا ویژگیای «نه چندون لازم» رو هم داشته باشین؟

باید پیش از انجام هر کدوم از کارای زیر چند سؤال از خودتون بپرسید:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چه جوری به کاهش استرس کودکان در مدرسه کمک کنیم؟ "

– گزارشی که باید به رئیس تون تحویل بدین

– انجام دادن یک پروژه واسه یک مشتری

– کوزه ای که واسه کلاس سفالگری درست می کنین؛ و چیزای دیگه ای به جز اینا

سوالایی که لازمه بپرسید اینا هستن: ویژگیای «لازم» کدوم هاست؟ ویژگیای «نه چندون لازم» چه جوری؟

کمال گراها دوست دارن «غیرضروریا» رو در همه کاراشون وارد کنن، در حالی که بیشتر مواقع «لازما» کافی هستن.

فقط «نه چندون لازم»هایی رو در کارتون وارد کنین که ارزش وقت گذاشتن داشته باشن و وقت و منابع لازم واسه رسیدن به اونا رو در اختیار داشته باشین.

۶. استاندارهایتان رو پایین بیارین

یکی از مشکلات کمال گراها اینه که استاندارهایشان خیلی بالاست. کمی استانداردهایتان رو پایین بیارین. به جای تصمیم واسه انجام دادن ۱۰۰ درصدیِ یک کار، به یک سعی ۹۰ درصدی هم راضی شید. بعد ببینین چه اتفاقی میفته:

– آسمان به زمین اومد؟

– رئیس تون از اینکه پروژه به اندازه کافی خوب نیس، ناراحت شد؟

– کسی شکایت کرد؟

– مشتری ناراضی بود؟

– نتایج جبران ناپذیری داشت؟

اگه همه چیز در سعی ۹۰ درصدی شما خوب بود، سعی کنین استانداردتان رو تا ۸۰ درصد پایین بیارین. بازم مشکلی نبود؟ پس بازم کمی استاندارتان رو پایین تر بیارین.

۷. چیزای جدید رو امتحان کنین

کمال گراها ترس وحشتناکی از اشتباه کردن دارن. این باعث می شه که از چیزای جدید فرار کنن. یادتون باشه، اشتباه کردنه که باعث رشد ما می شه. ضمنا، تحمل اشتباهات مؤلفه اصلی خلاقیت و خطر پذیریه.

خلاقیت-خلاقانه

خلاقیت-خلاق

یکی از راه های شکست دادن ترس از اشتباه کردن، امتحان کردن چیزای جدیده. وقتی یک چیز جدید یاد می گیرین با بی مشکل بودن فاصله زیادی دارین. نه تنها بی مشکل نیستین بلکه برعکس، اشتباه می کنین، زمین می خورید و حتی همه چیز رو خراب می کنین.

وقتی به خودتون اجازه بدین در بخشایی که تازه کار هستین اشتباه کنین، در تموم جنبه های زندگی احساس راحت تری نسبت به اشتباه کردن دارین.

۸. از هرچیزی که کمال گرایی شما رو تقویت می کنه فاصله بگیرین

چند وقت پیش از تلویزیون برنامه ای پخش می شد که یک خانوم قشنگ رو نشون می داد، این خانوم یک جراح مغز و اعصاب خیلی باهوش بود. در یکی از بهترین دانشگاهای آمریکا تحصیل کرده بود و به چندین زبون مسلط بود. وقتی نشون داد که دونده ماراتن هم هست، کانال رو عوض کردم.

دنیای دور ما استانداردهای واقعاً بالایی داره:

– خبره های تجارت همیشه به ما میگن خدمات بالاتر از عالی بدین.

– تلویزیون و مجله ها پر از افرادی هستن که چهره و تیپ بی نقصی دارن.

– همه در شبکه های اجتماعی وانمود می کنن که همسر عالی، بچه های عالی، خونه ی عالی و شغل بی نقصی دارن.

و تازه همه چیز به همینا هم ختم نمی شه. پس باید از تموم محرکایی که گرایشات کمال گرایانه ی شما رو تقویت می کنن فاصله بگیرین:

– مجله هایی نخونین که به شما احساس بازنده بودن میدن.

– در شبکه های اجتماعی افرادی رو فالو نکنین که همیشه در حال تعریف کردن از زندگی عالی شون هستن.

– با افرادی رفت و اومد نکنین که باعث می شن احساس کنین هیچ کاری رو درست انجام نمی بدین.

عوضش:

– مطالبی بخونین که به شما روحیه میدن.

– افرادی رو دور تون نگه دارین که شما رو همونجوریکه هستین پذیرفته ان و تشویق تون می کنن بهتر هم بشین.

– افرادی رو در شبکه های اجتماعی دنبال کنین که به شما انگیزه و انرژی میدن.

۹. قبول کنین هیچ وقت کارتون تموم نمی شه

ممکنه که به وزن دلخواه تون برسین و در شغل تون موفق باشین، اما شریک زندگی تون شغلش رو از دست بده و رابطه شما تحت استرس به دلیل این موضوع قرار بگیره. بعد که تونستید رابطه تون رو به حالت عادی برگردانید، رئیس تون عوض می شه و عادت کردن به شرایط جدید خیلی راحت نیس و انصراف میدید. چند ماه دنبال پیدا کردن کار هستین، وقتی یک کار عالی پیدا می کنین، می ببینن که از وزن تون غافل شده بودین و چند کیلو اضافه وزن پیدا کردین.

می ببینن؟ زندگی همین طور جریان داره. حتی اگه بتونین به جایی برسین که همه چیز بی مشکل باشه- تاکید می کنیم: اگه- با اطمینان میشه گفت عمر خیلی بلندی نداره. واسه شکست دادن کمال گرایی باید قبول کنین که هیچ وقت کارتون تموم نمی شه.

۱۰. از سواری لذت ببرین

کمال گراها هیچ وقت چشم از مقصد برنمی دارن، چون تنها چیزی که واسه اونا مهمه مقصده. اونقدر روی هدف تمرکز کردن که یادشون میره از سواری لذت ببرن.

– اگه امروز نتونستید ۱۰ کیلومتر بدوید، از اینکه ۶ کیلومتر دویده اید راضی و خوشحال باشین.

– اگه هنوز از شغل اصلی تون راضی نیستین، از این که کار و کاسبی کوچیک خودتون روزبه روز در حال رشده احساس غرور کنین.

– اگه هنوز نمی تونین سونات مهتاب بتهون رو بزنین، از نواختن قطعات دیگری که یاد گرفتین آخر لذت رو ببرین.

و اینکه اجازه ندین کمال گرایی زندگی شما رو خراب کنه. از اجرای این نکات شروع کنین و از زندگی آخر لذت رو ببرین.

منبع : daringtolivefully

 


دسته‌ها: آموزشی